För den som äger en privatbostad räcker det ofta att ha brandvarnare hemma som ger ifrån sig en hög signal vid brand. För den som ansvarar för brandsäkerheten i en verksamhet eller i publika lokaler kan det i vissa fall behövas ett automatiskt brandlarm som är kopplat till ett säkerhetsföretag eller direkt till SOS Alarm.
Vem behöver ett automatiskt brandlarm?
Behovet kan se olika ut beroende på vilken typ av verksamhet du ansvarar för. Några exempel på verksamheter som kan ha behov av automatiskt brandlarm är:
- Verksamheter som har krav på automatiskt brandlarm enligt Boverkets byggregler, eller som har fått tilläggskrav på automatiskt brandlarm för att uppfylla byggreglerna eller krav på brandsäkerhet.
- Verksamheter som behöver automatiskt brandlarm för att uppfylla krav från försäkringsbolag.
- Verksamheter där det kan vara svårt eller ta lång tid att upptäcka och larma om bränder (t.ex. verksamheter som inte har personal på plats hela tiden).
- Verksamheter som huserar stora värden, t.ex. konstsamlingar och museum.
Kan bidra till en snabb insats
Ett automatiskt brandlarm består dels av sensorer som kan upptäcka en brand i ett tidigt skede, och dels av en larmanläggning som skickar larmet vidare. Brandlarmet kan även vara anslutet till kameror som kan skicka livebilder från platsen. När larmet går avgör den som får larmet vilka åtgärder som ska vidtas. I de fall larmet är anslutet till SOS Alarm kan räddningstjänst och andra blåljusmyndigheter larmas ut direkt vid behov.
Fastighetsägarens ansvar
Det är alltid fastighetsägaren eller verksamhetsutövaren som är ytterst ansvarig för brandskyddet. Det tekniska ansvaret för själva larmet kan se olika ut beroende på vem som installerar larmet och hur avtalet med leverantören ser ut.
Installation av automatiskt brandlarm
Beroende på vilken typ av larm som behövs tar fastighetsägaren kontakt med SOS Alarm, eller med ett säkerhetsföretag som tillhandahåller en pålitlig larmlösning. Ett avtal tecknas för de tjänster som ska utföras. När avtal tecknas med SOS Alarm ingår räddningstjänstens start- och årsavgifter. SOS Alarms avtal innehåller även information om räddningstjänstens behov av att beredas tillgång till objektet, t.ex. genom installation av nyckelskåp eller genom installation av ett digitalt nyckelsystem, så kallad ”Smart passage”. Efter godkänd installation och tecknande av avtal kan anslutningen av larmet påbörjas.
Drift och underhåll
I det avtal som tecknas vid installation av automatiskt brandlarm framgår vilka krav som ställs på underhåll av anläggningen. Det kan även förekomma krav på systematisk skötsel och underhåll samt besiktning. Syftet med dessa krav är att säkerställa att larmet fungerar som det ska.
Digitala nycklar/Smart passage
Storstockholms brandförsvar anslöt sig 2020 till tjänsten Smart passage som SOS Alarm tillhandahåller. Smart passage är ett digitalt nyckelsystem med hög säkerhet som ger räddningstjänsten tillträde till ett automatlarmsobjekt under pågående larm. När man tecknar avtal om automatlarm med SOS Alarm från och med 1 januari 2022 förordas även anslutning sig till Smart passage, vilket är en tilläggstjänst till brandlarmet.
Avgifter
Vid driftsättning av ett nytt automatiskt brandlarm fakturerar SOS Alarm anläggningsägaren/verksamhetsutövaren en anslutningsavgift för driftsättning. SOS Alarm fakturerar även räddningstjänstens årsavgift. Vid ett onödigt förorsakat automatiskt brandlarm fakturerar Storstockholms brandförsvar anläggningsägaren/verksamhetsutövaren en avgift för onödigt förorsakat larm via SOS Alarm.
Undvik falsklarm
Ett falsklarm är ett larm som inte har orsakats av brand eller annat nödläge. Det finns flera saker du kan tänka på för att undvika onödiga falsklarm. Här är några exempel:
- Svetsning, slipning, kapning samt andra typer arbeten som alstrar rök- och damm kan lätt orsaka larm. Om den typen av arbeten ska utföras i lokalerna kan hantverkaren först behöva kontakta anläggningsskötaren eller säkerhetsansvarig för att hitta en lösning på hur man undviker falsklarm.
- Matlagning och brödrostning som orsakar mycket rök eller os kan orsaka falsklarm. Placera därför larmet på ett sådant sätt att det går att laga mat på ett normalt sätt samtidigt som brandsäkerheten upprätthålls. Låt bli att placera brödrost under en rökdetektor.
- Tänk på att ånga från duschar, tvätt – eller diskmaskiner kan påverka rökdetektorer.
- Avgaser från bilar och truckar påverkar rökdetektorer. Rök från cigaretter, rökmaskiner etc. kan även få larm att utlösas.
- Smutsiga detektorer kan också ge obefogade larm eller leda till att larmet helt uteblir.
- Om orsaken till falsklarm är av en mer permanent karaktär bör du se över var detektorn är placerad och vilken typ av detektor som används. Ofta kan problemen kopplas till brister i ventilationen.
- Om du vill ha möjlighet att kontrollera larmet innan det skickas vidare till en larmoperatör så kan larmlagring vara en lösning för dig.