Gränsen för när tillstånd krävs beror på vilken mängd och typ av brandfarlig vara som hanteras samt om varan hanteras yrkesmässigt eller privat. Om detta kan du läsa mer på MSB:s webbplats och i MSB:s föreskrift om tillstånd till hantering av brandfarliga gaser och vätskor (MSBFS 2013:3).
Syftet med ett tillstånd är att kommunen ska kunna kontrollera att hanteringen sker på ett för samhället säkert sätt och enligt de krav som lagstiftningen ställer.
För att kunna bedöma en ansökan korrekt är det viktigt att det inlämnade underlaget är komplett. En ansökan som inte är komplett innebär både att hanteringen av ansökan tar längre tid och att kostnaden blir högre till följd av längre handläggningstid.
Sökanden ska både fylla i uppgifter direkt på blanketten och bifoga nödvändiga handlingar till ansökan. Storstockholms brandförsvar ansvarar för tillståndsgivningen för brandfarliga varor i kommunerna: Danderyd, Lidingö, Solna, Stockholm, Sundbyberg, Täby, Vallentuna, Vaxholm, Värmdö och Österåker. Blanketten hittar du här.
Du kan läsa mer om brandfarliga varor genom att klocka på länken nedan.
När krävs tillstånd för brandfarlig vara?
Beroende på vilken mängd och vilken verksamhet du bedriver så krävs det tillstånd för att hantera brandfarlig vara.
Mängder som får hanteras utan tillstånd
Tabellerna nedan visar i vilka mängder (liter) brandfarliga varor får hanteras utan tillstånd i olika verksamheter. Om du vill hantera mer brandfarlig vara än tabellerna anger behöver du ha tillstånd.
Med yrkesmässig verksamhet avses all hantering som inte är privat, till exempel även föreningar och frivilligorganisationer. Till gruppen brandfarliga vätskor med flampunkt över 60 grader C, under 100 grader C räknas även gasoljor, diesel och lätta eldningsoljor med flampunkt 55-60 grader C.
Yrkesmässig publik verksamhet
Mängden brandfarliga gaser utomhus gäller under förutsättning att även förbrukningen sker utomhus.
Brandfarliga gaser | Extremt brandfarliga eller brandfarliga aerosoler | Brandfarliga vätskor med flampunkt högst 60 grader C | Brandfarliga vätskor med flampunkt över 60 grader C. under 100 grader C |
Inomhus: 2 liter |
100 liter | 100 liter | 10.000 liter |
Yrkesmässig icke publik verksamhet, inomhus
Brandfarliga gaser | Extremt brandfarliga eller brandfarliga aerosoler | Brandfarliga vätskor med flampunkt högst 60 grader C | Brandfarliga vätskor med flampunkt över 60 grader C, under 100 grader C |
250 liter |
500 liter | 500 liter | 10.000 liter |
Yrkesmässig icke publik verksamhet, utomhus
Med utomhus avses även nedgrävda cisterner och rörledningar.
Brandfarliga gaser | Extremt brandfarliga eller brandfarliga aerosoler | Brandfarliga vätskor med flampunkt högst 60 grader C | Brandfarliga vätskor med flampunkt över 60 grader C, under 100 grader C |
1.000 liter |
3.000 liter | 3.000 liter | 50.000 liter |
Icke yrkesmässig hantering (endast privat hantering)
Brandfarliga gaser | Extremt brandfarliga eller brandfarliga aerosoler | Brandfarliga vätskor med flampunkt högst 60 grader C | Brandfarliga vätskor med flampunkt över 60 grader C, under 100 grader C |
Gasol: 60 liter |
100 liter | 100 liter | 10.000 liter |
Skicka in ansökan i god tid
Det är viktigt att du skickar in ansökan i god tid innan tillstånd önskas eftersom handläggningstiden i vissa fall kan vara lång. Om anläggningen är ny är det även en fördel om tillståndsansökan kan behandlas samtidigt som ansökan om bygglov.
Om verksamheter som redan har tillstånd ansöker om ett nytt eller ändrat tillstånd får hantering, överföring, import eller export ske enligt det tidigare tillståndet till dess att Storstockholms brandförsvar har prövat frågan. Detta gäller endast om ansökan har kommit in till Storstockholms brandförsvar senast fyra veckor innan giltighetstiden för det tidigare tillståndet går ut. Detta enligt 19 § i förordning (2010:1075) om brandfarliga och explosiva varor.
När en tillståndspliktig verksamhet övergår till en ny verksamhetsutövare får verksamheten fortsätta att bedrivas enligt ett tidigare tillståndet under förutsättning att bytet av verksamhetsutövare i förväg anmälts till Storstockholms brandförsvar och att en ansökan om nytt tillstånd lämnas in senast tre månader efter att bytet har skett.
Information som ansökan ska innehålla
Ansökan avser:
Markera vilken typ av tillstånd ansökan avser.
Sökande:
Det är den som avser att bedriva verksamheten som ska söka tillståndet till hantering. Det kan sökas av såväl en fysisk som juridisk person.
Fastighet:
Fastighetsbeteckningen framgår av lagfart, gravationsbevis etc.
Föreståndare:
Den som bedriver tillståndspliktig verksamhet ska enligt lag (2010:1011) om brandfarliga och explosiva varor utse en eller flera föreståndare för hanteringen av brandfarlig vara. En föreståndare ska vara lämplig för uppgiften. Hen ska ha goda kunskaper om och god erfarenhet av de varor som hanteras och den verksamhet hanteringen ingår i. Om fler än två föreståndare utses kan uppgifterna lämnas som en bilaga. Om det inte finns en utsedd föreståndare vid ansökningstillfället ska uppgifterna lämnas senast vid avsyningstillfället.
Beskrivning av verksamheten:
Beskriv kortfattat vilken typ av verksamhet som ska bedrivas.
Hanterad mängd:
Ange största mängd brandfarlig vara som ska hanteras vid ett tillfälle, hur den ska förvaras samt om flampunkten för respektive vätska är över eller under 30 grader C. Mängden anges i liter om ämnet är en vätska eller en gas. Ange även den brandfarliga vara som i ensam mängd inte är tillståndspliktig, då ett tillstånd ska omfatta all brandfarlig vara som hanteras när någon av varorna överstiger tillståndspliktig mängd (MSBFS 2013:3).
Underskrift av sökande:
Sökandens underskrift, i original, måste finnas med för att ärendet ska registreras och handläggningen påbörjas. Ansökan ska undertecknas av firmatecknare för det företag som avser driva verksamheten.
Handlingar som ska bifogas ansökan
- Situationsplan: Ska visa anläggningen i förhållande till omgivande bebyggelse, närbelägna industrier, vägar med mera. Även områdets topografi ska framgå.
- Planritningar: Bifoga ritningar över byggnader och anläggningar där brandfarliga varor hanteras. De ska visa de platser där brandfarliga varor hanteras, rumsfunktioner, utrymningsvägar, brandcellsindelning och brandteknisk klass samt ventilation.
- Fasadritningar: Ska bifogas om gashantering sker nära fönster och ventilationsintag.
- Klassningsplan: Verksamhetsutövaren ska i samtliga fall bedöma om och var områden med risk för explosiv atmosfär kan uppstå. Görs bedömningen att ingen klassningsplan behöver upprättas ska det ändå redovisas att bedömningen har gjorts i riskutredningen. Klassningsplan beskrivs i §§ 4-7 i Statens räddningsverks föreskrifter om explosionsfarlig miljö vid hantering av brandfarliga gaser och vätskor (SRVFS 2004:7).
- Riskutredning: Enligt § 7 i lag (2010:1011) om brandfarliga och explosiva varor ska verksamhetsutövaren se till att det finns en utredning om riskerna för olyckor och skador på liv, hälsa, miljö eller egendom. Riskutredningens omfattning kan variera och anpassas utifrån verksamhetens komplexitet. Om anläggningen planeras, färdigställs och drivs enligt gällande normer, standarder eller anvisningar som MSB accepterat anses kravet på utredning av riskerna uppfyllt. Detta innebär att det kan räcka med att riskutredningen är en beskrivning av hur detta gjorts. Väljer man däremot att frångå gällande regler ska riskutredningen visa hur man med den alternativa lösningen når en tillfredsställande säkerhetsnivå.
I särskilda fall kan även krav komma att ställas på att ovanstående handlingar kompletteras med en brandskyddsdokumentation samt beredskapsplan och/eller utbildningsplan.
Taxor gällande tillstånd
Taxor och avgifter för tillsyn enligt LSO och LBE samt tillståndsprövning enligt LBE
Storstockholms brandförsvar använder en avgiftsmodell för såväl tillsyn enligt LSO och LBE som för tillståndsprövning enligt LBE som har en rörlig avgift med en fast timtaxa.
Avgiftsmodellen innebär en rörlig kostnad för faktiskt nedlagd handläggningstid och innebär att en mindre verksamhet, eller en verksamhet som har hög precision i genomförandet av sitt eget lagstadgade systematiska brandskydd debiteras för en kortare handläggningstid än en verksamhet eller en verksamhetsutövare som har mindre precision i sitt lagstadgade brandskyddsarbete. Avgiftsmodellen gör att det är kostnadseffektivt att sköta sitt brandskydd, det vill säga att ha rätt kunskaper, göra rätt och hantera sin verksamhet på ett säkert sätt ur ett samhällsperspektiv – vilket ligger i både LSO- och LBE-lagstiftningarnas intentioner.
Tillsyn enligt LSO/LBE
Handläggningstiden för att genomföra en tillsyn kan variera mycket. Tillsynsobjektets eller verksamhetens komplexitet och storlek påverkar handläggningstiden. Övriga parametar som påverkar handläggningstiden är efterlevnad av lagkrav, kunskap om brandskydd och viljan att rätta till eventuella påträffade brister. Detta är parametrar som verksamhetsutövaren har möjlighet att vara med och påverka.
Tillstånd enligt LBE
Tillståndsprövning enligt LBE är belagd med en avgift. Det gäller oavsett vilket beslut som fattas i frågan. Så om ansökan får ett avslag eller tillstånd återkallas kommer även detta faktureras verksamheten. Handläggningstiden vid tillståndsärenden för explosiva varor påverkas av vilken typ av verksamhet och vilka mängder av brandfarliga/explosiva varor som hanteras. Övriga parametar som påverkar handläggningstiden är kunskap gällande hanteringen av brandfarlig eller explosiv vara, om ansökan är komplett eller behöver kompletteras samt hur väl installationerna för brandfarlig vara motsvarar föreskriftskraven. Detta är parametrar som verksamhetsutövaren har möjlighet att vara med och påverka.
På sidan nedan finns utförligare beskrivning av genomsnittliga och uppskattade handläggningstider för tillsyn enligt LSO och LBE samt tillståndsprövning enligt LBE.